• خواندن
  • نمایش تاریخچه
  • ویرایش

گرایش های انسانی

ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف


«گرایش» به معنای میل و رغبت آدمی به چیزی است.

[۱]

و مراد از آن در اصطلاح علم کلام ، اعتقادات ، باورها اعمال و رفتارهایی ویژه است که آدمی به آنها میل درونی دارد.

فهرست مندرجات

۱ - اقسام گرایش‌های انسان
۱.۱ - گرایش‌های معنوی
۱.۲ - میل انسان به مادیات
۲ - مترادف بودن گرایش با بینش
۳ - قلمرو گرایش
۳.۱ - گرایش‌های متعالی انسان
۳.۱.۱ - حقیقت جویی
۳.۱.۲ - گرایش به خیر و فضیلت اخلاقی
۳.۱.۳ - زیبایی گرایی
۳.۱.۴ - نوگرایی و بدیع طلبی
۳.۱.۵ - پرستش
۴ - گرایش‌های مادی انسان
۴.۱ - حب دنیا
۴.۲ - خودپرستی
۴.۳ - جاه طلبی
۴.۴ - ثروت طلبی
۵ - پانویس
۶ - منبع

۱ - اقسام گرایش‌های انسان

[ویرایش]گرایش‌های انسان بر دو دسته‌اند:
مادی و معنوی.

[۲]


۱.۱ - گرایش‌های معنوی

از تفاوت‌های انسان با حیوان این است که او در اعمال و رفتار خویش مجبور نیست و از نیروی غریزه فرمان نمی‌گیرد. انسان، مختار است و می‌تواند از روی آگاهی راه خویش را در زندگی بیابد. در منابع روایی شیعه آمده است که خداوند به فرشتگان تنها عقل بخشیده است و در حیوانات، تنها شهوت برنهاده است و انسان را از هر دو نصیب داده است. اگر عقل او بر شهوتش غالب آید، از فرشتگان برتر می‌شود و اگر شهوت بر عقلش پیروز شود، از حیوان پست تر می‌گردد.

[۳]


۱.۲ - میل انسان به مادیات

تعالیم اسلامی، میل به مادیات را از گرایش‌های ذاتی انسان می‌دانند و با آنها به مقابله برنمی خیزند؛ بلکه به او می‌آموزند که از راهنمایی عقل خویش بهره گیرد و مادیات را- آن گونه که خداوند رخصت داده است- به خدمت گمارد و گرایش‌های معنوی خود را بپروراند. دیگر آنکه خداوند انسان را مختار آفریده است و از این رو، او می‌تواند با آزادی ، راه خویش را برگزیند. قرآن کریم با نظرداشت این حقیقت است که انسان‌ها را دو دسته می‌داند: دسته‌ای تنها در پی گرایش‌های مادی و لذت و قدرت و ثروت‌اند و ستمگری و نادانی می‌کنند و از در ناسپاسی با پروردگار خویش در می‌آیند

[۴]

و عجول و شتابگرند

[۵]

و حریص و بخیل‌اند.

[۶]


دسته دیگر به گرایش‌های والای معنوی تن می‌دهند. قرآن این دسته را مسجود فرشتگان می‌داند

[۷]

و امانتدار الهی

[۸]

و با کرامت و شرافت ذاتی

[۹]

و کسانی که خداوند آنچه را در زمین است، برای آنان آفریده است.

[۱۰]


۲ - مترادف بودن گرایش با بینش

[ویرایش]گاه «گرایش» با « بینش » مترادف گرفته می‌شود (بینش‌های انسانی) و مراد از آن، جهان بینی است. در این معنا، گرایش و بینش و جهان بینی در برابر روش، کنش و ایدئولوژی جای دارند.

[۱۱]

اما درست آن است که گرایش را معنایی وسیع تر از جهان بینی است.

۳ - قلمرو گرایش

[ویرایش]گرایش بسیاری از تمایلات فکری و عملی آدمی را در بر می‌گیرد:

۳.۱ - گرایش‌های متعالی انسان

مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

۳.۱.۱ - حقیقت جویی

فطرت انسان رو به سوی حقیقت دارد و مشتاق است تا حقیقت را آن سان که هست، بازشناسد. این میل درونی، اثری ژرف در خداجویی انسان دارد و او را به سوی معرفت خداوند - که حقیقت مطلق است- بر می‌انگیزد. در برخی ادعیه منسوب به بزرگان معصوم علیه‌السّلام از خداوند استدعا شده است که حقیقت اشیاء را- آن گونه که هست- برایشان آشکار سازد.

[۱۲]


۳.۱.۲ - گرایش به خیر و فضیلت اخلاقی

این گرایش، گاه تخلق انسان به فضیلت‌های اخلاقی فردی را سامان می‌بخشد؛ مانند میل او به پرهیزگاری یا نظم و انضباط و گاه دیگر، او را به سوی فضیلت‌های اخلاقی اجتماعی راه می‌نماید؛ مانند میل به تعاون و همیاری.

۳.۱.۳ - زیبایی گرایی

در جان انسان حسی وجود دارد که او را به سوی زیبایی می‌کشاند. او هم زیبایی را دوست دارد و هم زیبایی می‌آفریند. این گرایش باطنی ریشه در کمال خواهی انسان دارد و والاترین نمود آن، در گرایش او به شناخت آفریدگار زیبایی‌ها پدیدار می‌شود.

۳.۱.۴ - نوگرایی و بدیع طلبی

مراد این است که انسان مایل است نادانسته‌ها را بداند و قفل‌های ناگشوده را باز کند و افق‌هایی نو در پیش خود بگشاید و کارهای نو انجام دهد.

۳.۱.۵ - پرستش

در ضمیر انسان میلی ذاتی نهفته است که او را به تقدیس و پرستش حقیقتی برترین و خضوع و خشوع در برابر او وا می‌دارد.

[۱۳]


۴ - گرایش‌های مادی انسان

[ویرایش]آیین آسمانی اسلام با این دسته از گرایش‌ها سر ناسازگاری ندارد به شرط آنکه انسان را از گرایش‌های متعالی باز ندارند و مانع تکامل او نشوند. میل به زندگی مرفه، جنس مخالف، خوردن، آشامیدن و... اگر در چارچوب قوانین و مقررات شریعت اسلامی جای گیرند، نه تنها ناپسند نیستند که انسان را برای پرورانیدن گرایش‌های معنوی و متعالی، یاری نیز می‌بخشند. با این حال، گاه گرایش‌های مادی انسان از این چارچوب بیرون می‌روند و صفات و امیال ناپسندی پدید می‌آورند که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

۴.۱ - حب دنیا

از موانع رشد انسان و بدین معنا است که انسان به لذت‌های دنیوی میلی فراوان پیدا می‌کند و گرایش‌های متعالی خویش را به فراموشی می‌سپارد. قرآن کریم حب دنیا را ناپسند شمرده و آنان را که دنیا را بر آخرت خویش ترجیح می‌دهند، سخت نکوهیده است.

[۱۴]


۴.۲ - خودپرستی

حب ذات از ریشه دارترین امیال باطنی انسان است و حافظ جان او است. با این حال، اگر راه افراط در پیش گیرد و از راه خویش بیرون رود، سر از خودپرستی درمی آورد و راه را بر تکامل انسان برمی بندد. قرآن کریم نیز خودپرستی و در پیش گرفتن هوا و هوس را مذمت کرده است.

[۱۵]


۴.۳ - جاه طلبی

عبارت است از میل شدید انسان به مقام و ریاست که اسلام به سختی آن را مذمت کرده است و در برخی روایات مایه تباهی آدمی شمرده شده است.

[۱۶]


۴.۴ - ثروت طلبی

میل به مالکیت در آموزه‌های اسلامی ناپسند نیست؛ اما اگر از حد بیرون رود و هدف انسان شود، از صفات و امیال مذموم شمرده می‌شود و با خود، خسران و زیان می‌آورد و انسان را به گناهکاری می‌اندازد و قلب او را سیاه می‌کند.

[۱۷]


۵ - پانویس

[ویرایش]

۱.↑ لغت نامه دهخدا، ج۱۱، ص۱۶۷۷۵.

۲.↑ فلسفه اخلاق، ص۱۸۰.

۳.↑ شیخ صدوق، علل الشرائع، ص۴.

۴.↑ حج/سوره۲۲، آیه۶۶.

۵.↑ اسراء/سوره۱۷، آیه۱۱.

۶.↑ معارج/سوره۷۰، آیه۱۹.

۷.↑ بقره/سوره۲، آیه۳۴.

۸.↑ احزاب/سوره۳۳، آیه۷۲.

۹.↑ اسراء/سوره۱۷، آیه۷.

۱۰.↑ بقره/سوره۲، آیه۲۹.

۱۱.↑ جهان بینی اسلامی، ص۱۰.

۱۲.↑ ابن ابی جمهور، عوالی اللئالی، ج۴، ص۱۳۲.

۱۳.↑ مجموعه آثار استاد مطهری، ج۳، ص۵۰۱- ۴۹۲.

۱۴.↑ توبه/سوره۹، آیه۳۸.

۱۵.↑ جاثیه/سوره۴۵، آیه۲۳.

۱۶.↑ کلینی، الاصول من الکافی، ج۲، ص۲۲۵.

۱۷.↑ آمدی، غرر الحکم، ج۴، ص۵۹۳.


۶ - منبع

[ویرایش]فرهنگ شیعه، ج۱، ص۳۸۹، برگرفته از مقاله«گرایش‌های انسان».

  • ترجمه نوع 1
  • ترجمه نوع 2
  • ترجمه نوع 3
  • جستجوی سریع




جعبه ابزار

  • ورود به سامانه / ایجاد حساب کاربری
  • العربیة | اردو | Türkçe

پیشرفته‌

  • سیاست و ضوابط: تلاش ویکی‌فقه تدوین دانشنامه‌ایی در حوزه علوم اسلامی است. یکی از سیاست‌های اصلی آن رعایت احترام به صاحبان نظریه است. اتقان و مستند بودن مطالب یکی دیگر از سیاست‌هاست که در نگارش مطالب باید رعایت شود. تدوین مطالب توسط طلاب قم، مشهد، نجف و سایر حوزه‌های علمیه با رعایت اتقان و استناد، انجام می‌شود.
  • صدای بهار