نظام جدید اموزشی و مزایا و معایب نظام آموزشی 3-3-6
به گزارش روابط عمومي معاونت آموزش ابتدايي و به نقل از روزنامه ايران، معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش جزئيات کامل نظام جديد آموزشي «3-3-6» را تشريح کرد.
سرکار خانم فاطمه قربان در گفتوگو با خبرنگار با اشاره به جزئيات استقرار نظام «3-3-6» از سال تحصيلي آينده گفت: ساختار «3-3-6» در سال تحصيلي 92-91 در نظام آموزشي کشور استقرار مييابد و بدين ترتيب دانشآموزان پايه پنجم ابتدايي به جاي ورود به مقطع راهنمايي، به دوره ششم ابتدايي وارد ميشوند و براين اساس مقطع اول راهنمايي فقط براي همان سال حذف ميشود.
معاون آموزش ابتدايي با تأکيد بر اين که تحول ساختاري در نظام آموزشي با استقرار سيستم «3-3-6» از سال تحصيلي آينده آغاز خواهد شد، افزود: اين در حالي است که تحول محتوايي از سال تحصيلي جاري آغاز شده و در نخستين گام کتب پايه اول دبستان تغييرات اساسي يافته است. براين اساس کتب رياضي و علوم تا 80 درصد تغيير کرده و کتابهاي قرآن و فارسي نيز در اين دوره تحصيلي بهسازي شده است.
وي ادامه داد: دوره ابتدايي در نظام تحصيلي کنوني فقط گروههاي سني 6 تا 10 سال را پوشش ميداد، اما با استقرار ساختار جديد، دوره ابتدايي شامل گروههاي سني 6 تا 11 سال خواهد شد.
سرکار خانم قربان مهمترين هدف از ايجاد ساختار آموزش جديد را آمادهکردن دانشآموزان براي کسب آداب و مهارتهاي زندگي اجتماعي عنوان کرد و گفت: از آنجا که دوره ابتدايي را دوره آموزش عمومي و بسيار تأثيرگذار براي دانشآموزان ميدانيم، بنابراين اگر يک سال به اين دوره اضافه شود، دانشآموزان توانايي بيشتري براي حضور در اجتماع و فعاليتهاي مشارکتي پيدا ميکنند.
وي تأکيد کرد: همچنين با اضافه شدن يک سال به دوره ابتدايي، دانشآموزان فرصت بيشتري براي انتخاب رشته تحصيلي پيدا ميکنند، چرا که در اين صورت دانشآموزان تا زمان انتخاب رشته 9 سال تحصيلي فرصت دارند.
به گفته معاون ابتدايي آموزش و پرورش، ساختار «3-3-6» هم اکنون در 120 کشور دنيا در حال اجراست.
وي با تأکيد دوباره بر اين که در سال تحصيلي 92-91 پايه اول راهنمايي حذف خواهد شد، ادامه داد: بنابراين به اولياي دانشآموزان کلاس پنجمي توصيه ميکنيم هيچ گونه فشار و اجباري به دانشآموزان براي ورود به مدارس استعدادهاي درخشان نمونه دولتي وارد نکنند. وي ادامه داد: با تغيير ساختار آموزشي از «4-3-5» به «3-3-6»، محتواي کتابهاي درسي به ترتيب از سال تحصيلي 91 (پايه دوم و ششم ابتدايي)، سال 92 (سوم ابتدايي و اول راهنمايي)، سال 93 (چهارم ابتدايي و دوم راهنمايي) سال 94 (پنجم ابتدايي و سوم راهنمايي)، سال 95، (اول دبيرستان و دوم دبيرستان) و سال 96، سوم دبيرستان تغيير خواهد کرد.
وي ادامه داد: ساختار نظام آموزشي و محتواي کتابهاي درسي دانشآموزان در سال تحصيلي 97-96 در همه مقاطع تغيير کرده و بدين ترتيب مقطع پيشدانشگاهي به طور قطع از دورههاي تحصيلي حذف ميشود.
معاون آموزش ابتدايي پس از طي اين 6 سال، دوره متوسطه به دو دوره سه ساله متوسطه اول و متوسطه دوم تقسيم ميشود، اما نظام آموزشي همان 12 سال تمام است.
وي با بيان اين که هم اکنون کار تدوين محتواي کتب دوم و ششم ابتدايي به پايان رسيده است، گفت: کتابهاي مقطع دوم و ششم ابتدايي به چاپ خواهد رسيد و براين اساس 45 هزار نيروي انساني براي تدريس کتابهاي دوره ششم ابتدايي آموزشهاي لازم را خواهد ديد.
سرکار خانم قربان تأکيد کرد: آموزش و پرورش براي تدريس مقطع ششم ابتدايي نياز به جذب نيروي جديد ندارد و نيروهاي فعلي را ساماندهي خواهد کرد.
وي با بيان اينکه دوره پيش دبستاني همچنان يک دوره غيررسمي و غير اجباري خواهد ماند، گفت: با اين وجود صدور مجوز، بحث نظارت، توليد محتوا و گزينش نيروي انساني در مراکز پيش دبستاني برعهده آموزش و پرورش خواهد بود.
ايشان با تأکيد بر اين که در ساختار آموزشي جديد سعي شده حافظه محوري در دانشآموزان به تفکر فلسفي تغيير يابد، تصريح کرد: محتواي کتب درسي در ساختار جديد به شکلي طراحي شده است که در ذهن دانش آموز ايجاد مسئله کرده و او را به دنبال راهحل بکشاند.
وي همچنين درباره ماندگاري ساختار جديد «3-3-6» در نظام آموزشي گفت: هرگونه تغيير در نظام آموزشي نشانه پويايي نظام آموزشي در کشور است، ضمن اين که همه تغييرات محتوايي و ساختاري در نظام آموزشي جديد نتيجه پژوهشهاي نزديک به 30 ساله است و مطالعات پژوهشي عميقي پشت آن طرح نهفته است.
نظام آموزشی کشورمان از زمان شروع آموزش تعلیم و تربیت سنتی در ایران تا کنون تغییرات چشمگیری را به خود دیده و نظام کنونی قابل مقایسه با نظام های ابتدایی نیست ، تغییر سازنده در هر نظامی نشانه پویایی آن نظام آموزشی است و نظامهای بسته هیچ گاه نتوانسته اند به مرحله شکوفایی و هدف های غایی خود دست یابند ، بحث در مورد مزایا و معایب هر نظامی که هنوز به مرحله اجرا در نیامده خوش بینی و بدبینی هایی را به دنبال دارد ، اما نمی توان چشم بسته نیز به استقبال نظامی جدید با هدفهای جدید رفت ، این مثل آن است است که عضو یک خانواده باشی و ساختمان آن و اثاثیه را تغییر دهند و شما هیچ نقش و فعالیتی در آن نداشته باشی ، پس ما معلمین لازم است که به جوانب مثبت و منفی این نظام جدید آگاه باشیم چون در سال تحصیلی جدید باید با آن رو به رو شویم و بتوانیم به نحواحسن آن را در آموزشگاه ها اجرا کنیم.
علاوه بر قشر فرهنگی نظام 6-3- 3 از طرف والدین و مردم عادی ، کارشناسان، برنامه ریزان مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و ایده ها و نظرات مخالف و موافق خود را اظهار می دارند . چون بحث ما در خصوص طرح 6-3-3 و کلاس ششم ابتدایی است ، بنابر این به پاره ای از مزایا و معایب آن می پردازیم، امید آست که مفید واقع گردد . بحث در مورد مزایا و معایب هر طرح، تا زمانی که هنوز مراحل اجرایی خود را سپری نکرده است شاید ما را نسبت به آن نا امید یا بسیار خوش بین سازد .
بنابراین هم اکنون طرح 3-3-6 در جامعه توسط افراد مختلف ،از مردم عادی گرفته تا کارشناسان ، برنامه ریزان علوم تربیتی و قشر فرهنگی که مجریان اصلی آن هستند نقد می شود و هر کس به نوعی ایده های مخالف و موافق خود را بیان می کنند . همان طور که می بینیم درمدت زمان خیلی کم طرح های متعددی برای اجرا وارد مقطع ابتدایی شده است.
به راستی چرا در این مدت کم ،این همه طرح بر مدارس عرضه میشود ؟
مگر قبلا زمان را از ما گرفته بودند؟
آیا وجود طرح های زیاد ، و در بسیاری از موارد موازی ما را در رسیدن به اهداف آموزش و پرورش نا کام نمی سازد؟ طرح 3-3-6 ، طرح کرامت ، طرح سبا ، طرح خلاقیت ، روز نظم همگانی ، جابربن حیان ، طرح ضمن خدمت های فشرده ،طرح طناب زنی، طرح توصیفی و بسیاری از طرح ها که در اینجا مجال نوشتن آن ها نیست !!!!
چون بحث اصلی ما در مورد نظام 3-3-6 است بنا بر این می خواهیم به پاره ای از محاسن و معایب آن بپردازیم که بطور جداگانه در این مقاله آمده است.
مزایای 3-3-6 و یاپه ششم
1- تکمیل و عملی شدن مهارتهای زندگی در پایه ششم ابتدایی با توجه به در نظر گرفتن ماده درسی مهارتهای زندگی در آن پایه .
2- ارشد بودن دانش آموزان پایه ششم در مدرسه حفظ می شود .
3- اختصاص دروس تفکر و پژوهش و کار و فناوری دربرنامه درسی پایه ششم که لازمه زندگی امروزی و نظام آموزش و پرورش امروز است با توجه به این که هوشمند سازی مدارس سطح کشوردر حال اجراء است مفید است .
4- ارتقای جایگاه معلمان به طوری که تعدادقابل توجهی از معلمان ابتدایی علاقه زیادی به تدریس در سطوح بالاتر مثل کلاس ششم را دارند .
5- بالا رفتن سن دانش آموزان برای ورود به مقطع بالاتر .
6- از بین رفتن خلاء بین پنجم ابتدایی و اول راهنمایی .
7- کاهش افت تحصیلی دانش آموزان در اول راهنمایی
8- استرس و اضطراب دانش آموزان کم می شود وبرای رفتن به مقطع متوسطه ابتدایی ، آمادگی بیشتری پیدا می کنند .
9-در حال حاضر نیروهای آموزشی مجرب جذب دوره ی پیش دانشگاهی می شوند ، که با اجرای این طرح امکان توزیع متعادل نیروها فراهم می شود.
10- با توجه به این که بچه ها در این سن هنوز امادگی مواحه شدن با گروهی از معلمین را ندارند(برای هر در س یک معلم )این امر باعث بیشترین افت تحصیلی می شد که پایه ششم میتواند این امر را یک سال به تاخیر اندازد و دانش آموزان امادگی بیشتری پیدا کنند.
11- سطح درو س راهنمایی با ابتدایی خیلی نزدیک به هم نیست که پایه ششم می تواند این خلاء را پر کندو دانش اموز را اماده نماید.
12- مسولان مدارس راهنمایی بیشترین مشکلات رفتاری را با این گروه از بچه ها دارند.
13- ششم ابتدایی پایة ای برای تقویت هدفهای جا مانده در دوره ابتدایی است که از این لحاظ میتواند یاریگر بچه ها باشد. برای ایجاد سطوح ابتدایی 3-3نیاز بود این اقدام صورت پذیرد.
ب - معایب و مشکلات اجرای طرح :
1- کمبود معلم و امکانات کافی و برنامه ریزی شده در مدارس ابتدایی
2- وجود معضل هم زیستی کودکان سال اول ابتدایی با پایه ششم ابتدایی .
3-نبود برنامه های مدون و کارشناسی شده برای مردودی های پایه ی اول راهنمایی سال جاری
4- عدم توانایی آموزگاران و دبیران برای آموزش تعداد متنوع کتاب های درسی با مفاهیم متنوع در صورتی که با یک کلاس و یک معلم تدریس شود.
5-ضعف آموزشی و جبهه گیری های بعضی از همکاران
6-تفاوت زیاد سنی دانش آموزان ابتدایی مخصوصا در مناطق روستایی و عشایری که معمولا دانش آموزان در کلاس های چند پایه و مختلط (پسر و دختر ) هستند مشکل بیشتر نمایان می شود.
7- آموزش و پرورش در کوتاه مدت امکان تامین و آموزش معلمان به ویژه برای پایه ی ششم ندارد.
8- سرمایه گذاری نظام آموزش و پرورش بر روی شکل ساختار دوره ها می تواند مانعی بر سر راه تغییر محتوا باشد .
9- کمبود فضای آموزشی
10-بدون نظر خواهی قبلی وبرنامه ریزی قبلی می باشد.
11- تمایل نداشتن دانش آموزان به تحصیل در همان مدرسه چون تغییر و تحولی ایجاد نمی شود.
12-فضای زیبا سازی رده ی سنی 6تا 10 سال با نوجوانی متفاوت است
13- اختلاف سنی ، جسمی و روحی و روانی زیاد بین پایه های ابتدایی ، پایه اول تا پایه ششم
14 - همراهی معلمان با دانش آموزان از پایه اول تا سوم ابتدایی در عمل گاهی باعث بروز مشکلاتی برای دانش آموزان و معلمان خواهد کرد .
15- اجرا نکردن طرح بصورت آزمایشی در منطقه ای محدود .
16- شتابزدگی بیش از حد اجرای ان
17- تدوین کتب پایه ششم ابتدایی هنوز به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش نرسیده است،
18- از اندازه میز و صندلی و فضا و...... ودیگر ملزومات که بگذریم
- شصت هزار کلاس ششم ابتدایی درمدارس نیاز است
ضمنا 600000معلم (دوره دیده ضمن خدمت کتب جدید) نیاز است
ضمن اینکه بسیاری از این مدارس به دلیل افزایش جمعیت رتبه ی ان ها تغییر کرده وبه چارت نیروی جدید نیازمند خواهد بود که خود چند هزار نیرو را می طلبد.
ارایه راهکارهای پیشنهادی:
1- نظارت دقیق وهمه جانبه بر روند اجرای طرح
2- ارتقاء جایگاه مدیریتی مدیران مدارس
3- استفاده از فناوری های جدید
4-آموزش مداوم معلمان
5- توجه خاص به معیشت معلمان
6- جلوگیری ارز ورود معلمان کم انگیزه به مقطع ابتدایی و ...
7-جلوگیری از تعطیلی بی مورد مدارس
8- اهمیت دادن معلمان به آموزش مهات های زندگی
9 – جدا سازی رده ی سنی 6 تا 8 ساله ( پایه های اول ، دوم وسوم ) از 9 تا 11 ساله(پایه های چهارم ،پنجم و ششم )
10- توجیه خانواده ها و دانش آموزان
11- تخصصی شدن دروس پایه های چهارم تا ششم ابتدایی
12 – فراهم نمودن امکانات و تامین نیروها قبل از شروع سال تحصیلی جدید
13-حذف سال پیش دانشگاهی یکی از مزیت های آن است که با اجرای طرح دیگری هم می شد این کار را انجام داد.
14- اجرای این طرح و تغییریکباره ساختاردوره های تحصیلی بدون هماهنگی با اهداف پرهزینه ،کم فایده و زمان بر است و بهتر است به رفع مشکلات ساختار فعلی بپردازیم.
لازم به ذکر است که اکثر معلمان اطلاعی از طرح و چگونگی اجرای آن نداشتند که بهتر است ابتدا معلمان به خوبی توجیه شوند و با چگونگی اجرای طرح آشنا باشند. لطفا شما هم ما رو راهنمایی بفرمایید .
جمع بندی
به هر حال طرح 3-3-6 طبق مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال آینده اجرایی خواهد شد . طبیعی است که این طرح مانند هر طرح دیگر دارای معایب و محاسنی خواهد بود که در حین اجرا ء به وضوح مشخص خواهد شد .
همان طور که می دانیم همه ساله شاهد تغییرات کلی در روش ها ومحتوای کتب درسی هستیم . مسلما " مدیریت این همه تغیرات بسیار مهم وحیاتی خواهد بود .اگر خوب دقت کنیم در طول سالیان دراز مدیران مدارس ، که از آن ها به عنوان رهبر آموزشی یاد می شود ،اختیارات چندانی جهت پیش برد اهداف عالی آموزش وپرورش در قالب این تغییرات نداشته اند . چیزی که هم اکنون برمدارس ما حاکم است بیشتر مدیریت عاطفی است ،نه مدیریت قانون !!
لذا تا زمانی که مدیران مدارس ، به خصوص مدارس دولتی از اختیارات قانونی برخوردار نباشند بسیاری از اهداف عالی آموزش و پرورش تحقق پیدا نخواهد کرد . بنابر این لازم است همان طور که به فکر تغییرات گوناگون در تمام مقاطع تحصیلی هستیم به فکر ارتقا ء جایگاه قانونی رهبران آموزشی مدارس باشیم وفقط به شعار بسنده نکنیم.
مطلب دیگر این که بحران ومشکل ما نه در انتقال مواد خام آموزشی،بلکه از لحاظ پرورش است . حضور موفقیت آمیزدر المپیادها نشان دهنده ی آن است که دانش آموز ما می تواند در رده های بین المللی رقابت کند ،اما مشکل در حوزه« پرورشی» است که در جامعه به وضوح خود را نشان می دهد.
گفتني است نظام آموزشی 3-3-6 از سال جدید تحصیلی92-91 شروع خواهد شد و در مرحله بعدی با تقسیم 6 سال ابتدایی به دو دوره 3 ساله آنچه سند تحول بنیادین تاكید كرده محقق خواهد شد. و اصل نظام آموزشي 3-3-6 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده و براساس سند تحول آموزش و پرورش اجراي آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش و شوراي عالي آموزش و پرورش گذاشته شده است.