1. ایجاد تنوع در خدمات و فرصت‌های آموزشی و تربیتی هماهنگ با نیازهای جامعه و برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان؛
  2. بهبود سطح کیفی تعلیم‌وتربیت با استفاده از فناوری‌های جدید؛
  3. نوآوری و تغییر در نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی به شکلی پویا و بالنده؛
  4. بنانهادن نظام سنجش و تضمین کیفیت در تعلیم‌وتربیت رسمی و عمومی؛
  5. مدیریت هدفمند منابع مالی، متناسب با نیازهای تعلیم‌وتربیت رسمی و عمومی؛
  6. نگاهی دوباره به ساختارها، رویه‌ها و روش‌ها؛
  7. بهبود مستمر نظام مدیریت و راهبری آموزش و تربیت در نظام تعلیم‌وتربیت رسمی؛
  8. تقویت ظرفیت‌های پژوهش و نوآوری تجربیات تربیتی بومی؛

در فصل هشتم و پایانی، سطوح مختلف اجرایی سند تحول بنیادین و دستگاه‌های مسئول معرفی می‌شود. در بخش اول، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

در بخش دوم، دستگاه‌های برنامه‌ریز و اجراکننده سند معرفی می‌شوند. در این بخش، شورای عالی آموزش‌وپرورش، وزارت آموزش‌وپرورش و رسانه ملی از جمله دستگاه‌های مسئول هستند.

در بخش سوم نیز چگونگی ترمیم و به‌روزرسانی سند تشریح می‌شود. براین‌اساس، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش برای ترمیم، باید در بازه‌های زمانی پنج‌ساله مورد کار کارشناسی قرار بگیرد.

جمع‌بندی

در این مقاله سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به طور کامل و با جزئیات مورد بررسی قرار گرفت. اهداف، ارزش‌ها و راهبردهای این سند می‌تواند چراغ راهی برای تمامی دست‌اندرکاران امر تربیت باشد.

بااین‌حال نباید فراموش کرد، این سند وقتی ارزش پیدا می‌کند که دستورات آن به‌درستی و بادقت اجرا شود؛ ما بتوانیم تأثیر سیاست‌گذاری‌های کارشناسان و نخبگان تعلیم‌وتربیت را در سطوح مختلف مشاهده کنیم.

اکنون که در سال‌های نزدیک به 1404 هستیم، باید این سؤال را پرسید که تا چه حد اهداف و سیاست‌های آمده در این سند محقق شده است؟ آیا عملکرد افراد و دستگاه‌های مسئول بر اساس معیارها و سنجه‌های آمده در این سند، نمره قبولی را می‌گیرد؟

شما درباره سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش چه فکر می‌کنید؟ اگر یک فعال فرهنگی یا والد هستید، نظرتان را درباره این سند و وضعیت اجرای آن در سطح جامعه برای ما بنویسید.