هنر در ابتدایی
مقدمه
كم نيستند افرادي كه نگاهشان به مقوله هنر و كاركردهاي آن يك نگاه بسته ، فردي است و كسي را هنرمند مي دانند كه صرفا چيزي را مي نگارد و در عالم پندار و تخيلات خود غوطه ور است و با همين رويكرد هنگامي كه موضوع آموزش هنري عنوان مي گردد نتيجه آن صرفا چشم اندازي از يك شخص نقاش يا هنرپيشه يا خطاط و ... بيش نيست . ولي حقيقت آنست كه هنر بيش از آنكه جنبه خصوصي و فردي داشته باشد داراي ابعاد و جنبه هاي عمومي است . همه انسانها حتي آنهايي كه به ظاهر بويي از هنر نبرده اند داراي طبعي لطيف و تخيلاتي ظريف هستند كه همين بن مايه كار هنري است .
آموزش هنر داراي كاركردهاي بسيار مهم است كه مي تواند شخصيت فرد را براي اجتماعي زيستن و دردمند بودن و دقيق و حساس بودن پرورش دهد . از همين رو آموزش هنر به كودكان و آشنانمودن آنان به انواع هنرهاي رايج كه برپايه طبيعت دروني پاك آنها و طبيعت بيروني متنوع اطراف ايشان بنا شده است داراي اهميت و ضرورت تام است .
در اين نوشتار كوتاه سعي برآن است تا مباحثي اساسي و كاربردي براي معلمان و مربيان بزرگواري كه در امر خطير و سرنوشت ساز تعليم و تربيت كودكان تلاش مي نمايند در زمينه هنر و تربيت هنري ارائه شود . قطعا معلمين گرامي براي تدريس مؤثرتر و موفق تر درس هنر نياز به آموزش هاي كامل تر و تخصصي تري دارند .
واژة هنر وتعريف هنر
واژه هنر در زبان سانسکریت از دو کلمه (( سو )) به معنای نیک و هر چیز دارای کمال و (( نر یا نره )) به معنای زن و مرد تشکیل شده است .این واژه پس از ورود به زبان فارسی و در اوستا به شکل (( هونر )) به معنای خوب و نیک ( از صفات خدای زرتشتیان = اهورامزدا ) بکار برده می شد .در فارسی میانه یا پهلوی و پس از آن در دوره اسلامی به صورت (( هنر )) درآمد که به معنای انسان کامل و نیز به معنای فضیلت و کمال استعمال شد .
در لغت نامه دهخدا به معنای معرفت – دانش – کمال – فضیلیت – کیاست – زیرکی و فراست معناشده است .
در دایره المعارف هنر ، هنر شامل فعالیت هایی مانند نقاشی – طراحی – مینیاتور – شعر – موسیقی – معماری – تئاتر – سینما و ... می شود .
هوش و هنر
هوش را توانایی حل مسئله و یا تولید و خلق یک محصول که حد اقل در یک فرهنگ دارای ارزش باشد نامیده اند . هوش دارای انواعی است :
هوش کلامی : روزنامه نگاران و شاعران معمولا هوش کلامی بالاتری نسبت به بقیه دارند .
هوش فضایی و مکانی : نقاشان ، معماران و خلبانان از این هوش بیشتر بهره برده اند .
هوش منطقی و ریاضی : علمای منطق و ریاضی دانان را شامل می گردد .
هوش حرکتی و جسمانی : جراحان ، هنرپیشگان و ورزشکاران دارای هوش حرکتی بیشتری هستند.
هوش موسیقایی : موسیقی دانان و نوازندگان دارای هوش موسیقایی خوبی می باشند.
هوش درون فردی : علمای اخلاق از این هوش بهره بیشتری برده اند .
هوش میان فردی : معلمان ، سیاست مداران ، فروشندگان و درمانگران که با مردم جامعه بیشتر حشر و نشر دارند این هوش را بیشتر پرورش داده اند .
هوش طبیعت گرا : زیست شناسان را شامل می شود .
هوش وجود گرا : فلاسفه ، مذهبیون و اندیشمندان عقلی دارای هوش وجود گرای بالاتری هستند.
هوش هم جنبه وراثتی و زیستی دارد و هم جنبه اکتسابی . منظور از اکتسابی این است که افراد جامعه بعد از تولد در تعامل و رفتار با محیط پیرامون خویش می توانند ضریب هوشی خود را تقویت کنند . محیط جامعه با توجه به تنوع شرایط و موقعیت ها فرد را به تجربه و تصمیم گیری های مختلف وامیدارد . در خلال این تصمیم گیری ها و آزمون و خطاها ، تجاربی بدست می آید که می تواند قدرت فرد را در حل مسایل پیش رو کمک نماید .
محیط های آموزشی و پرورشی غنی و تشویق های کافی از سوی معلمان و والدین و اطرافیان می تواند تا حد زیادی علاوه بر افزایش حس اعتماد به نفس و عزت مندی کودک ، در پرورش هوش او نیز مؤثر باشد .
محصولات هنری در دوره کودکی از همراهی احساسات و تخیلات و ذهنیان کودک و نیز ابزار و مواد و امکانات مورد نیاز هنری تولید می گردد .
تربيت هنري
دیدگاه کلی در برنامه درسی هنر در دوره ابتدایی تربیت هنری است . تربیت هنری از دیدگاه جروم هاپس من شامل موارد ذیل می گردد :
1- آموزش حواس
2- رشد تجارب دیداری
3- آفرینش و فهم شکل های نمادین دیداری
4- رشد تصورات دیداری در نقاشی ، مجسمه سازی و هنرهایی تزئینی
5- آموزش چگونگی کاربرد تجارب دیداری و نقد و بررسی آنها
یکی از ویژگی های تربیت هنری ، توجه به تفاوت های فردی و میزان رشد هر یک از دانش آموزان است .
ابعاد تربیت هنری در آموزش و پرورش عبارت است از :
1) رشد خلاقیت دانش آموزان
2) درک دقیق و عمیق حسی نسبت به پدیده های هنری
3) پرورش حواس و بکارگیری آنها
4) افزایش تجربه های دیداری
5) خلق آثار هنری
6) شناخت اشکال نمادین دیداری
7) توانایی ابراز هنرمندانه
8) شناخت و فهم تاریخی – فرهنگی
9) افزایش حساسیت نسبت به ابعاد زیبایی شناختی پدیده ها
10) دقت و توجه به طبیعت و عناصر موجود در آن
در تربیت هنری، دانش آموزان باید یاد بگیرند که :
· چگونه ببینند .
· چگونه بشنوند .
· چگونه ارتباط برقرار کنند .
· ونهايتاآفرینش هنری داشته باشند .
موضوعات کلی تربیت هنری عبارتند از :
1- زیبایی شناسی: نظم – تقارن – تناسب – هماهنگی – انسجام . زیبایی های عینی می تواند در پرورش زیبایی های ذهنی و عقلی بسیار مؤثر باشد .
2- ارتباط با طبیعت : طبیعت یکی از مهمترین و اصلی ترین منابع الهام است . رنگ ها – آواز پرندگان – بوها – ترکیب ها – تضادها – شکل ها و ...
3- آشنایی با تاریخ هنر : آثار باستانی و تاریخی – آداب و رسوم و سنت های پسندیده – میراث فرهنگی
4- تولید محصول هنری : آشنایی با ابزار و مواد هنری و کاربرد آنها و تولید بر اساس تفکرات و تخیلات
5- نقد هنری : توضیح در خصوص آثار هنری خود و دیگران
مراحل انجام فعاليت هنري
1- طرح مسئله : ايده كلي در ذهن تشكيل مي شود . مثلا تابلوي نقاشي
2- تفكر : روش اجرا ، ابعاد ، موضوع دقيق تابلو و ... انديشيده مي شود
3- كاربرد : آماده سازي زمينه كار ، رنگ ها ، ابزار و چارچوب تابلو
4- استدلال : توانايي توضيح دلايل انتخاب ها و نحوه اجراي تابلو
ضرورت و کارکرد های فعالیت های هنری دردوره ابتدایی
1- افزایش مهارت های کلامی و بیان غیر کلامی کودکان
2- افزایش صبر و تحمل و سعه صدر در کودکان
3- تقویت نظم و انضباط در کودکان
4- توانایی برقراری ارتباط مطلوب با محیط
5- کنترل عواطف و تخیلات
6- تقویت یادگیری ، حافظه و دقت کودکان
7- توسعه تجارب و سازماندهی آن
8- افزایش اعتماد به نفس
9- تلاش و موفقیت بیشتر
اهداف برنامه درسي هنر دردوره ابتدایی
الف ) اهداف غایی : این اهداف برگرفته از فلسفه حیات اسلام است . هدف غایی انسان رسیدن به مقام جانشيني و قرب خداوند است
ب) اهداف کلی : این اهداف برگرفته از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است که در چهار عرصه تبیین میگردد :
1- درارتباط با خود 2- در ارتباط با خدا 3- درارتباط با دیگران 4- در ارتباط با محیط .
عناصر اصلی اهداف کلی در اسلام عبارتند از : تفکر – ایمان – علم – اخلاق – عمل
ج ) اهداف تفصیلی : در ذیل هر یک از عناصر پنجگانه بالا ، اهدافی تعیین گردیده است .( همان موضوعات كلي تربيت هنري است )
د) اهداف جزیی : که در سه حوزه دانش ، مهارت و نگرش تدوین گردیده است.
در حوزه دانش اهداف عبارتند از :
ü آشنايي با خلقت
ü آشنايي با رشته هاي هنري
ü آشنايي با مواد و ابزار مختلف هنري
ü آشنايي با ميراث فرهنگي ، هنري ايران
در حوزه مهارت اهداف عبارتند از :
Ø پرورش استعدادهاي حسي و حركتي
Ø پرورش استعدادهاي گفتاري
Ø پرورش تفكر
Ø پرورش قدرت بيان احساسات و افكار به زبان هنر
Ø كسب و توسعه مهارت هاي اجتماعي
در حوزه نگرش اهداف عبارتند از :
v توجه به زيبايي ها و خالق زيبايي ها
v تمايل به ابراز احساسات و افكار
v توجه به قابليت هاي خود و اعتماد به نفس
v علاقه به كاوش هنري و تجربه
v توجه به حفظ ميراث فرهنگي و هنري
v تمايل به فعاليت هنري گروهي
روش های یاددهی – یادگیری فعالیت های هنری دردوره ابتدایی
1- روش توضيحي :
دراين روش معلم به توضيح رشته هنري ، معرفي ابزار و مواد آن و كاربرد هركدام از ابزار و كاربرد نهايي آن هنر توضيح مي دهد.
2- روش پرسش و پاسخ :
در اين روش معلم با طرح سؤالات منظم و هدفمند ، دانش آموزان را به تفكر و تبيين موضوع هنري وامي دارد.
3- روش نمايشي :
معلم در اين روش عملا نحوه انجام يك فعاليت هنري را از ابتدا تا پايان به همراه روش استفاده درست از ابزار نمايش داده و سپس از دانش آموزان مي خواهد تا آنان نيز آنرا اجرا نمايند .
4- ايفاي نقش :
در اين روش معلم از دانش آموز مي خواهد خود را يك شخصيت هنري ( بازيگر ويا ...) تصور نموده و حركات و صداهاي او را تقليد نمايد.
5- روش پروژة ( واحد كار ) :
يك موضوع هنري را همه دانش آموزان كار كرده و اطلاعات آنرا گرد آوري نمايند .
6- روش گردش علمي :
رفتن به دل طبيعت و ديدن فضاها و اشكال مختلف و تناسب ها و ... و يا بازديد از موزه ها و كارگاه ها و مشاهده تئاتر و ...
آنچه معلم هنر در ارتباط با طبيعت بايد بداند :
1- طبيعت يك منبع مهم و اصلي الهام هنري است . بنابراين شناخت طبيعت و دقت و حساسيت به آن براي معلم و دانش آموز لازم است .
2- انواع شكل ها ، بافت ها ، رنگ ها ، صداها ، حركات و ويژگي هاي طبيعي . انواع نقطه ، خط ، سطح و حجم در طبيعت قابل مشاهده است .
3- انواع صداها از لحاظ بلندي ، كوتاهي و يا حتي ظاهرا سكوت ، ريتم ، آهنگ و ... ( داركوب ، بلبل ، آبشار و ... )
4- توجه به عناصر بصري ( ديداري ) ، انواع نقطه ها : دانه هاي شن ، قطرات باران ، خال هاي پروانه ، ستاره ها ، لكه هاي روي بدن پلنگ و ...
5- توجه به خطوط متنوع در طبيعت: پوست گورخر ، شن هاي بيابان ، رگه هاي سنگ هاي رسوبي ، ريزش آب ، رگبارها ، تنه انبوه درختان ، شيارهاي روي برگ درختان و گل ها
ü انواع خطوط: مستقيم ( تيربرق )- منحني ( سقف گنبدي )- شكسته ( لبه صخره ها و تيغ اره )
ü انواع سطوح : كروي ، مربع ، لوزي ، چند ضلعي ، نامنظم و ...
ü انواع حجم ها : كروي ، بيضوي ،هرمي ، مكعبي ، استوانه اي ، نامنظم
Ø حجم هاي تركيبي : اتومبيل با چند نوع حجم و سطح و خط و نقطه ( كارتون LINE در تلويزيون)
6- برخي اشكال از همجواري با ساير شكل ها ويا زاويه ديد و يا تابش نور مي توانند تشكيل شوند ( گلدان و صورت – كوه جمكران ، سايه دست روي ديوار و .. ) كليپ تبليغاتي نورپخش شود .
برخي فعاليت هاي يادگيري پيشنهادي دانش آموزان در رابطه با ميراث فرهنگي
o گردآوري كلمات و اصطلاحات محلي و معادل فارسي آن
o گرد آوري داستان ها و مثل هاي محلي
o تهيه گزارش از كارگاه هاي هنري بومي و صنايع دستي محلي و معرفي آنها
o گردآوري عكس هايي از آثار و بناهاي فرهنگي و تاريخي و هنري و توضيح آنها
o عكاسي از مراسم و آئين هاي محله ، منطقه و روستا و شهرستان
o گردآوري يا تصويربرداري از نقوش مختلف در فرش ها ، گليم ها و ...
o گردآوري اسامي اساتيد و هنرمندان برجسته محله يا شهر با شرح مختصري از زندگينامه آنان
عوامل موفقيت معلم دوره ابتدايي در تدريس هنر:
1) آگاهي از اهميت و ضرورت هنر
2) توجه به تأثير مستقيم و غير مستقيم فعاليت هاي هنري در يادگيري ساير دروس
3) توجه به نقش هنر در تربيت فردي و اجتماعي دانش آموزان
4) توانايي در اجراي صحيح تدريس هنر و تربيت هنري
5) جذابيت بخشي در درس هنر
6) توجه به اين نكته كه خلاقيت كودكان محدوده اي نداردو هر كار جديد و عجيب و غيرقابل تصوري از سوي كودك ممكن است .
7) عدم حل مسايل و تكاليف هنري دانش آموز و فقط هدايتگري دراين زمينه
8) توجه به تفاوت هاي فردي ( تفاوت در علايق ، سلايق ، استعدادها ، آموخته هاي قبلي آنها ، نيازها و محدوديت ها )
9) استفاده مطلوب از تكنولوژي هاي آموزشي و بكارگيري روش هاي مختلف تدريس ( گردش علمي ، بازديدها ، مباحثه ، طرح سؤال و ... )
10) توجه و استفاده از قابليت ها و محاسن كارهاي گروهي
11) فرصت دهي براي ابراز وجود و ارائه آثار هنري در كلاس و ...
12) ارتباط آموزشي و تجربي با والدين ( تجارب هنري والدين در كلاس درس هنر استفاده شود و از سوي ديگر نكات لازم آموزشي به والدين منتقل گردد )
13) درك و دانش هنري در رشته ها و زمينه هاي مختلف
14) توجه به اصول برنامه درسي هنر ( انعطاف پذيري ،كودك محوري ، پرورش خلاقيت ، تلفيق رشته هاي هنري ، يادگيري مشاركتي )
اصول برنامه ريزي درسي هنر در دوره ابتدايي
1- استقلال جايگاه درس هنر در برنامه هفتگي ( پايه هاي اول و دوم = 2ساعت در هفته و پايه هاي سوم تا ششم = 5/1 ساعت در هفته )
2- جامعيت محتوايي ( نقاشي ، كاردستي ، تربيت شنوايي ، قصه و نمايش )
3- انعطاف پذيري ( اجراي همه فعاليت هاي بند دو اجباري نيست و معلم به فراخور علاقه و استعداد شاگردان و درعين حال حفظ اصول و كاربردهاي تربيت هنري ، طرح درس خود را براي هر جلسه انجام مي دهد.
4- كودك محوري ( آزادي و حق انتخاب توسط كودك تجربه شود ، نمايش آثار هنري در كلاس و مدرسه و منطقه و ... )
5- پرورش خلاقيت ( توليد يك ايده و يا محصول نو )
6- تلفيق رشته هاي هنري : مثلا معلم قصه اي را مي گويد و دانش آموزان درباره پايان قصه با هدايت معلم نظر مي دهند و بعد به جاي قهرمان قصه حرف مي زنند و تقليد صدا و حركات مي كنند و سپس جذاب ترين بخش قصه را نقاشي مي كنند و كاردستي مي سازند .
7- يادگيري مشاركتي : ابتدا انفرادي فعاليت مي كنند . كم كم فضا براي همكاري ، همفكري ، ايده گيري و گفتگو و مشاركت ايجاد مي شود . دانش آموزان ازهم يادميگيرند ، باهم يادمي گيرند و به هم كمك مي كنند تا ياد بگيرند .
8- پويايي و استمرار برنامه : در نظر گرفتن تحولات ، نوآوري ها و فن آوري هاي جديد در توليد محصولات هنري .