مست در قران
نِیَّت قصد، اراده و انگیزه اختیاری انسان برای انجام عبادت یا کارها است. در روایات ارزش هر کار با توجه به «نیت» و انگیزه صاحب عمل تعیین میشود. در متون روایی نیت اصل و شالوده کارها معرفی شده و اعمال را ثمره آن میدانند. مسلمانان به داشتن نیت پاک و مخلصانه توصیه شده و نیت فاسد و ریایی را عامل از بین رفتن برکت و پیشآمدن بلا و گرفتاری دانستهاند.
بنا بر نظر فقها نیت همراه با قصد قربت در عبادات ضروری است و از ارکان نماز نیز محسوب میشود؛ ولی لازم نیست بر زبان آورده شود.
مفهومشناسی
«نیت» در لغت به معنای «قصد»، «اراده»، «عزم» و «اندیشه» به کار رفته[۱] و در اصطلاح نیز به معنای قصد و ارادهای است که انسان را به چیزی وادار کند.[۲] از محقق طوسی نقل شده که «نیت»، قصد انجام دادن فعل و واسطه بین علم و عمل است.[۳] مصباح یزدی نیز نیت را به «انگیزه اختیاری و آگاهانه برای انجام دادن کارها»، تعریف کرده است.[۴]
جایگاه
بر اساس روایات، ارزش و اهمیت هر کاری بر اساس نیت و انگیزه آن تعیین میشود؛[۵] به علاوه اینکه نیتهای ریایی باعث باطل شدن عمل و نیتهای مخلصانه و با قصد قربت به خداوند، باعث کمال عمل میشوند؛[۶] طبق حدیث نبوی معروف «إنّما الأعمالُ بالنیّات»، اعمال انسان در گرو نیتهاست،[۷] معصومان(ع) در روایات بسیاری، بر داشتن نیت پاک و مخلصانه تاکید کرده و نیت فاسد را عامل از بین رفتن برکت و روزی انسان و پیش آمدن بلا و گرفتاری معرفی نمودهاند.[۸]
برخی از احادیث، در مقایسه نیت و عمل، نیت را اصل، شالوده و برتر از اعمال معرفی کرده[۹] و اعمال را ثمره نیتها دانستهاند.[۱۰] همچنین ذکر کردند که پاداش الهی، شامل نیت بدون عمل نیز میشود.[۱۱]بر اساس روایتی از امام علی (ع)، اعمال بندگان، دارای مراتب و درجههایی متفاوت هستند و «نیت»، تعیین کننده میزان ارزش اعمال اخلاقی و عبادی انسانهاست.[۱۲]
در علم اخلاق، نیت، اساس ارزش اخلاقی و منشأ خوبی و بدی کارهای انسان معرفی شده است.[۱۳] دانشمندان اخلاق معتقدند تَجَرّی [یادداشت ۱][./نیت#cite_note-14 [یادداشت 1]]
و قصد گناه (بدون اینکه آن کار را انجام دهد) هرچند در فقه حرام نیست؛[۱۴] ولی از جهت اخلاقی کاری ناپسند شمرده میشود.[۱۵]
نیت در عبادات
نیت کردن همراه با قصد قربت در واجبات تَعَبُّدی (واجبهایی که جنبه عبادی و پرستش دارند) مانند وضو، نماز، روزه، حج واجب و ضروری است.[۱۶] فقیهان، یکی از شرطهای صحیح بودن عبادات را نیت کردن قبل از شروع عمل میدانند و ادامه داشتن نیت را تا پایان عمل نیز لازم میدانند.[۱۷] نماز را بايد به قصد قربت يعنى براى اطاعت فرمان خدا انجام داد و لازم نيست نيّت را به زبان آورد و يا در اوّل نماز از قلب بگذراند، [۱۸]همين اندازه كه اگر سؤال كنند چه میكنى، بتواند جواب دهد كه براى خدا نماز میخوانم كافى است. [۱۹] بنا بر نظر فقیهان، نیت امری ذهنی است و لازم نیست بر زبان آورده شود.[۲۰] نیت در نماز، در کنار رکوع، سجده، تکبیرة الاحرام و قیام، یکی از ارکان نماز است.[۲۱] عالمان اسلام معتقدند اگر کسی قبل از انجام دادن اعمال مباح، نیت و قصد قربت کند، عملی که انجام داد، تبدیل به عمل مستحبی خواهد شد.