در امور فرهنگی نیازی به نیروی نظامی نیست
شبیخون فرهنگی
شبیخون
شبیخون در لغت به معنای تاختن ، هجوم ناگهانی و یا حمله به دشمن در زمان شب است. به عبارتی به حمله غافلگیرانه گفته میشود.
فرهنگ
به مجموعه اعتقاد ها، باورها، اندیشه ها آداب و رسوم، سنت های حاکم بر یک جامعه را فرهنگ گویند.
شبیخون فرهنگی
یعنی دشمن یک هجوم فکری اعتقادی و اخلاقی (فرهنگی) ناگهانی و غافلگیرانه را متوجه یک ملت می کند تا باورها و اعتقادات و اخلاق آن جامعه را متلاشی کرده و یا حداقل از کار آیی لازم باز دارد. و این شبیخون شیوه های خاص کارشناسی شده خود را همراه دارد و در واقع جنگی تمام عیار نه با تسلیحات نظامی بلکه با موضوعات فرهنگی است.
سیر تاریخی شبیخون فرهنگی
کلمه شبیخون فرهنگی اولین بار توسط امام خامنه ای درست از سال 1368 يعني پايان جنگ تحميلي ايران و عراق بیان شد.از این روی پس از جنگ تحمیلی به ساماندهی یک حرکت تهاجمی فرهنگی، علیه نظام اسلامی پرداختند. زمانی که دولت سرگرم بودن بازسازی ویرانه های وسیع ناشی از جنگ تحمیلی و غفلت از مقوله فرهنگ دینی و اسلامی نیز، بستر مناسبی را برای تهاجم فرهنگی فراهم کرد.در چنین شرایطی رهبر فرزانه انقلاب، این دیدبان بصیر انقلاب، پس از مشاهده نشانه های اولیه این تهاجم، زنگ خطر را به صدا درآوردند و با هشدارهای مکرر خود به کارگزاران ومسئولین دولت وقت، آنان را متوجه این نقطه آسیب کردند.
سیر تاریخی تهاجم فرهنگی
با شروع دوره سرمایه داری در اروپا، استعمار کشورهای آفریقایی و آسیایی آغاز شد. کشور ایران در اولین برخورد دچار شکست های سنگین نظامی از کشور های روسیه وبریتانیا گردید. پس با تحمیل قرارداد ها و امتیازات اقتصادی در مقابل قدرت اروپا منفعل شد. در همین راستا عده های از روشنفکران ایرانی از جمله طالبوف- فتحعلی آخوند زاده، میرزا ملکم خان و ... راه برون رفت از این وضعیت را نفی فرهنگ بومی و گرایش به فرهنگ غربی دانستند. غرب گرایی که گاه به صورت افراطی در تمام شئون زندگی ابراز می شد و به یک بیماری فرهنگی شباهت داشت با ظهور سلسله پهلوی مجال تازه ای برای رشد در سرزمین ایران پیدا کرد.
ویژگی های تهاجم فرهنگی
اساسا "تهاجم فرهنگی" در مقایسه با تهاجم نظامی یا اقتصادی، دارای ویژگیهای منحصر به فردی است. تهاجم فرهنگی معمولاً نامرئی و نامحسوس است؛ دراز مدت و دیرپاست؛ ریشهای و عمیق است؛ همهجانبه است؛ حساب شده و دارای برنامه و ابزارهای گسترده است؛ گسترده و فراگیر است؛ كارساز و خطرزاست. علاوه بر اینها، "تهاجم فرهنگی" همانند كار فرهنگی، یك كار آرام و بیسر و صداست و قربانیان آن بیشتر قشر جوان هستند (قیصی زاده 1363).در تهاجم نظامی، دشمن با تجهیزات و امكانات نظامی وارد معركه میشود، اما در "تهاجم فرهنگی" نیازی به لشكركشی و هزینههای هنگفت نظامی نیست.
عوامل تهاجم فرهنگی
عوامل تهاجم فرهنگی را میتوان به دو دسته تقسیم كرد:
الف) عوامل برونزا: زمینهها، عناصر و ابزاری كه به نحوی ردپای كشورهای خارجی (غربی) در آنها دیده میشود عوامل برونزا هستند؛ از جمله: تلاش برای دینزدایی از طرق مختلف، ایجاد روحیهی خودباختگی فرهنگی، ساخت و فروش وسایل ارتباطی، نظیر ماهواره و ویدئو
ب) عوامل درونزا: زمینهها، عناصر و ابزاری كه ریشهی داخلی داشته و غیرمستقیم یا مستقیم به پذیرش تهاجم فرهنگی از خارج به داخل كمك میكنند عوامل درونزا هستند؛ از جمله: زمینههایی همچون بیكاری، فقر اقتصادی، نابهسامانی خانوادگی، غفلت مسئولین فرهنگی و اجتماعی و ناآگاهی جوانان و نوجوانان .
مراحل تهاجم فرهنگی
تهاجم فرهنگی در دو مرحلهی عمده صورت میپذیرد كه در هر یك راههای خاصی مدنظر قرار میگیرد
الف) تخلیهی فرهنگ خودی :
هدف اصلی از این مرحله، قطع رابطهی فرهنگی كشورهای مسلمان با گذشتهی پرافتخار خویش است. این مرحله معمولاً با ظرافت و دقت فراوانی طراحی و اجرا میشود و فرق اساسی آن با تهاجم نظامی، مشخص نبودن چهرهی مهاجم است.در قانون طبیعت، وقتی در فضایی خلأ ایجاد شود، نزدیكترین نیروی موجود، آن خلأ را پر میكند. هر پدیدهی جدید، یا در جایی حضور مییابد كه قبلاً خلأ وجود داشته و یا در آن محیط، خلأ ایجاد میكند. ایجاد خلأ فرهنگی، خود با روشها و شیوههای مختلفی صورت میگیرد كه عمدهترین آنها در ایران، عبارتاند از:
1-دینزدایی،انزوای روحانیت2-ترویج فساد؛3-فرقهگرایی
ب) تثبیت فرهنگ بیگانه
به كار گماردن افراد وابسته و ایجاد نهادها یا تأسیسات مختلف بینالمللی و ملی، از كارهایی است كه در این مرحله انجام میشود. به طور كلی، در این مرحله سیاستهایی كه دشمن به اجرای آنها اصرار میورزد، به شرح ذیل است:
1- تحریف تاریخ؛ 2- تغییر خط و زبان؛ 3-حذف و تبدیل میراثهای فرهنگی (مسگرنژاد، 1373)و…
ابزارهای تهاجم فرهنگی
مهاجمان فرهنگی مسائل و مفاهیم مورد نظر خود را به تدریج از طریق وسایل و ابزارهای گوناگونی ترویج میكنند. مهمترین ابزار مورد استفاده در تهاجم فرهنگی عبارتاند از:
1-آموزش، زبان، ترجمه و اصطلاحات
2-كتب و نشریات: انتشار كتاب بدون در نظر گرفتن تطابق آن با فرهنگ بومی و بدون توجه به پیامدهای منفی پنهان برخی از كتابها، میتواند در تقویت تهاجم فرهنگی دشمن مؤثر باشد.
3-تبلیغات گسترده از طریق تكنولوژی ارتباطات
4-ترویج كالاهای لوكس مصرفی و الگوهای تجملگرایی: مهمترین ویژگی آن وابستگی به كشورهای صنعتی است، با رشد و گسترش خود، ابتدا الگوی تولید و توزیع و سپس كل اقتصاد و فرهنگ جامعه را تحت الشعاع قرار میدهد،
5-شعارهای تبلیغاتی فرهنگ بیگانه منقش بر روی البسه: كودكان ما از همان ابتدا میآموزند كه باید از فرهنگ خود، تولید خود، خط و زبان خود احساس حقارت و شرم كنند؛ میآموزند كه حروف خارجی خوب و قشنگ هستند و همهی چیزهای خارجی بهتر از داخلی است و این بزرگترین ظلمی است كه در حق كودكان و نوجوانان صورت میگیرد.
6-پوستر و عكس: یكی از روشهای زیركانهی "تهاجم فرهنگی" چاپ و توزیع پوسترها و عكسهایی است كه با رنگ و لعاب خاصی در دسترس جوانان قرار میگیرد.
راههای مقابله با تهاجم فرهنگی
الف) شناخت دقیق و همه جانبهی تهاجم فرهنگی
ب) شناخت دقیق و كامل فرهنگ اسلامی و ملی