ادعای درمان کردن بیمار، اگر به معنای وعده‌های دروغین برای درمان باشد، می‌تواند مصداق فریب درمانی باشد و از نظر قانونی و اخلاقی قابل قبول نیست. در مقابل، اگر منظور از این ادعا، تعهد پزشک به انجام اقدامات درمانی لازم و تلاش برای بهبودی بیمار باشد، این موضوع یک وظیفه حرفه‌ای است. با این حال، حتی در این صورت، پزشک باید به بیمار اطلاع دهد که ممکن است درمان موفقیت‌آمیز نباشد و این موضوع را در برائت‌نامه قید کند.

توضیحات بیشتر:

  • فریب درمانی:

    اگر پزشکی به بیمار وعده درمان قطعی یا معجزه‌آسا بدهد، در حالی که از نظر علمی این امر امکان‌پذیر نیست، این می‌تواند مصداق فریب درمانی باشد. این نوع ادعاها ممکن است منجر به شکایت بیمار از پزشک شود.

  • تعهد به درمان:

    پزشک موظف است تمام تلاش خود را برای بهبودی بیمار انجام دهد و از دانش و مهارت خود برای درمان استفاده کند. این تعهد، بخشی از وظایف حرفه‌ای پزشک است.

  • برائت‌نامه:

    قبل از شروع هرگونه درمان، به خصوص درمان‌های جدی یا پرخطر، پزشک باید از بیمار یا ولی او برائت‌نامه بگیرد. برائت‌نامه سندی است که در آن، پزشک خطرات احتمالی درمان را به بیمار توضیح می‌دهد و بیمار با آگاهی از این خطرات، با درمان موافقت می‌کند. اگرچه برائت‌نامه از مسئولیت پزشک در قبال قصور یا سهل‌انگاری می‌کاهد، اما پزشک همچنان مسئول است که اقدامات درمانی را با رعایت موازین علمی و فنی انجام دهد.

  • شکایت از پزشک:

    اگر بیمار احساس کند که پزشک در طول درمان سهل‌انگاری کرده یا در تشخیص خود اشتباه کرده است، می‌تواند از او شکایت کند. شکایت از پزشک معمولاً از طریق دادسرای جرایم پزشکی یا سازمان نظام پزشکی انجام می‌شود.

نکات مهم:

  • فریب درمانی و وعده‌های دروغین برای درمان، از نظر قانونی و اخلاقی قابل قبول نیست.
  • پزشکان باید در مورد خطرات احتمالی درمان به بیماران اطلاع دهند و از آنها برائت‌نامه بگیرند.
  • بیماران حق دارند در صورت احساس قصور یا سهل‌انگاری از سوی پزشک، از او شکایت کنند.