پیامد تبعیض بین دانش آموزان
معلمان بر نحوه رفتارشان بادانش آموزان دقت نمایند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اين که امروزه معلمان از آثار و پيامدهاي منفي تبعيض قائل شدن بين دانش آموزان مطلع هستند اما گاهي ناخواسته و بدون اين که متوجه باشند دچار اين رفتار مي شوند و بدون شک در فرآيند ياددهي، يادگيري برخي از دانش آموزان خود که اين تبعيض را احساس کرده اند و از آن دلخور شده اند، با مشکلات متعددي مواجه خواهند شد.از آن جا که تبعيض باعث افت رشد و شکوفايي دانش آموزان مي شود، معلمان بايد پيش از هر چيز، در رفتار خود با دانش آموزان دقت نظر بيشتري داشته باشند تا همه آن ها با اطمينان و امنيت خاطر، رابطه خوب و صميمانه اي با معلم و مدرسه برقرار کنند.بيشتر کارشناسان امور تربيتي در اين نکته اتفاق نظر دارند که اگر دانش آموزي متوجه تبعيض گذاشتن معلم شود، آثار منفي آن حتي با گذشت زمان نيز از بين نخواهد رفت و اين خاطره بد در ذهن وي هم چنان باقي خواهد ماند.
وجود رفتارهاي تبعيض آميز از سوي معلم موجب رنجيده خاطر شدن دانش آموزان و کاهش انگيزه تحصيل مي شود و بين آن ها رقابتي ناسالم و گاهي رفتارهاي نامطلوب به وجود مي آيد و آرامش روحي، جسمي و آموزش آن ها را مختل مي کند، موضوعي که متاسفانه در برخي مدارس استان مشاهده مي شود.
يک کارشناس..........تصريح مي کند: بعضي از معلمان علاوه بر در نظر گرفتن وضعيت تحصيلي دانش آموزان متاسفانه به جايگاه اجتماعي اولياي آن ها نيز توجه و از اين نظر دانش آموزان را تقسيم بندي مي کنند و به آن دسته از افرادي که از اين حيث، داراي رتبه برتري هستند توجه بيشتري، نشان مي دهند. «یک همکار» مهم ترين پيامد منفي تبعيض را کاهش يادگيري و افت تحصيلي مي داند و مي افزايد: معلماني که از روان شناسي و امور تربيتي آگاهي کاملي دارند، مراقب رفتارهاي خود هستند و با فکر و به طور سنجيده رفتار مي کنند. يکي از مشاوران مدارس شهرستان نيز عنوان مي کند: علت تعداد زيادي از مراجعه ها به مشاوره مدرسه در طول سال تحصيلي در تبعيض قائل شدن معلمان نهفته است و با آن که در جلسه هاي مختلف درباره اين آسيب جدي، به معلمان تذکر مي دهيم اما بعضي از آن ها کوتاهي مي کنند. وي که مايل به ذکر نام خود در اين گزارش نيست اضافه مي کند: اگر معلمي به رفتارهاي تبعيض آميز خود ادامه دهد در اداره کلاس با مشکل مواجه خواهد شد، ضمن اين که تنها، عملکرد تعدادي از دانش آموزان رو به پيشرفت خواهد بود چون دانش آموزان اين احساس را به يکديگر منتقل مي کنند. وي مي گويد: گاهي اوقات حساسيت بيش از اندازه معلمان و دانش آموزان به کسب نمره بالا، موجب رفتارهاي تبعيض آميز برخي معلمان و حتي برخي مديران مدرسه مي شود و امور تربيتي را با اختلال مواجه مي کند. وي مي افزايد: دانش آموزان با توجه به ويژگي ها و جايگاهشان به سرعت متوجه مي شوند که معلم تبعيض قائل مي شود.
توجه به تفاوت هاي فردي ضروري است
يک کارشناس ارشد روان شناسي، تفاوت قائل شدن بين دانش آموزان را از نظر ميزان توجه تبعيض مي شمارد و مي گويد: اگر توجه معلم به دانش آموزان به نسبت مساوي توزيع نشود از آن به عنوان تبعيض قائل شدن ياد مي شود.«..........» با اشاره به اين حديث که «فرزند صالح گلي از گل هاي بهشت است» مي افزايد: اين تشبيه بسيار کمک کننده است چرا که گل ها با يکديگر متفاوت و با توجه به ظرفيت و حساس بودن نيازمند توجه هستند يعني تربيت فرزندان نيازمند توجه به تفاوت هاي فردي است.وي خاطر نشان مي کند: بيشتر خانواده ها و معلمان فقط به يک جنبه از رشد رواني دانش آموزان توجه مي کنند و آن جنبه شناختي، نمره و وضعيت درس است و از بقيه جنبه هاي آن ها غافل هستند.وي ادامه مي دهد: ممکن است دانش آموزي از نظر تحصيل در سطح عالي نباشد اما در زمينه هايي از جمله هنر و روابط اجتماعي از شرايط بسيار بالايي برخوردار باشد، بنابراين معلمان بايد به اين موارد نيز توجه کنند. وي اظهار مي دارد: معلمي که بين دانش آموزان تبعيض قائل مي شود، از ويژگي و تفاوت هاي فردي آن ها آگاهي و شناخت کاملي ندارد و با اين رفتار آن ها را دچار مشکلات زيادي مي کند.وي ادامه مي دهد: استعداد بين تمام افراد به طور متناسب توزيع شده است و هيچ فردي در تمام جنبه ها کامل نيست و اگر مي خواهيم تبعيض قائل نشويم ابتدا بايد افراد را بشناسيم.
معلمان در شناخت دانش آموزان متخصص شوند
وي معتقد است: معلم قبل از متخصص بودن در تدريس محتواي کتاب هاي درسي، نخست بايد متخصص شناخت دانش آموزان باشد و استعدادهاي آن ها را از جنبه هاي مختلف مورد شناسايي قرار دهد، در غير اين صورت، محوريت کلاس روي چند نفر از دانش آموزان خواهد بود و چه بسا معلم برخلاف ميل باطني و نيت خود، رفتارهاي تبعيض آميز داشته باشد.
پيامدهاي تبعيض
وي اضطراب، پرخاشگري، ناکامي و افسردگي را از جمله پيامدهاي تبعيض قائل شدن بين دانش آموزان ذکر مي کند و مي افزايد: مشارکت نکردن در فعاليت هاي گروهي، آسيب رساندن به اموال مدرسه، غيبت هاي مکرر و بي علاقه شدن به درس از عوارض تبعيض قائل شدن بين دانش آموزان است.وي تصريح مي کند: اين مشکلات به ويژه در مقطع ابتدايي بيشتر ديده مي شود چون در اين سنين، دانش آموزان معلم خود را منبع همانند سازي مي پندارند.
راهکارهايي هنگام مواجهه با تبعيض
اين کارشناس ارشد روان شناسي در پاسخ به اين پرسش که والدين در اين زمينه بايد چگونه اقدام کنند، مي گويد: والدين بايد استعدادهاي فرزندان خود را به خوبي بشناسند و با شناساندن آن ها به معلم، زمينه و بستر رشد و شکوفايي اين استعدادها را فراهم کنند. «......» اضافه مي کند: اوليا بايد ارتباط مستمر با مدرسه، داشته باشند و نقاط قوت و ضعف فرزند خود را به معلم اعلام کنند تا از تبعيض هاي احتمالي جلوگيري شود.وي اظهار مي دارد: والدين مي توانند اعتماد به نفس، عزت نفس فرزندانشان را تقويت و با شناساندن توانايي و بازخوردهاي آن، حس خوبي در آن ها ايجاد کنند تا در صورتي که در مدرسه با تبعيض هايي مواجه شدند آسيب نبينند.
معلمان بر رفتار و نوع نگاه شان دقت کنند <<<<>>>>>>