ماشین ایفا
تاریخچه کامیون آیفا
برگرفته از فرهان دیزل و دیزل ایران
کامیون آیفا توسط شرکت خودروسازی لودویگز فلد ساخته شده است. زمان ساختن این نوع کامیون در آلمان شرقی از آن خیلی استقبال شد. مدل های خیلی زیاد و متفاوتی از این کامیون ساخته شده است. اما بعد از صلح آلمان تقاضا برای این کشنده کاهش پیدا کرد. کار به تعطیلی شرکت خودروسازی رسید. اما به هر حال آن تعداد که ساخته شده نام خوبی از خود در ذهن ها گذاشتند و کاربردهای زیادی برای مردم داشتند. حتی در دوران جنگ ایران و عراق هم نمونه ای از این کامیون برای کمک رسانی بود. کامیون آیفا در آلمان مخصوصاً آلمان شرقی طرفداران خیلی زیادی داشت. نخستین بار سال ۱۹۶۵ اولین کامیون آیفا طراحی و تولید شد. این کامیون ها برای امور نظامی، حمل اسلحه و سرباز و بعدها برای انجام امور مختلف شهرداری مورد استفاده قرار می گرفتند. کامیون آیفا جزو قدیمی ترین خودروهای باری دنیا می باشد.
برای اولین باری که کامیون آیفا ساخته شد موتوری با مقدار قدرت تقریباً ۱۱۰ اسب بخار برای آن استفاده شده بود. بعد از مدتی قدرت آن را تا ۱۲۵ افزایش دادند. در آن زمان ۴۰ کشور دنیا از این کامیون استقبال کردند. در جنگ ایران و عراق از این کامیون برای حمل کردن سلاح و ابزار آلات و آذوقه استفاده می کردند. کشنده آیفا تقریباً حدود 25 سال تولید و عرضه شد. تعداد 571800 نسخه از آن ساخته و وارد بازار کردند. به همین خاطر لقب اسطوره صنعت تولید خودرو GDR را گرفت. بازار فروش کامیون های آیفا فقط آلمان شرقی نبود. در تمام کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی فروش بسیار قوی و گسترده ای داشت. شوروی هم از خریداران اصلی کامیون آیفا بود.
مشخصات فنی کامیون آیفا
این کشنده، موتوری ۴ سیلندری دارد. حداکثر قدرت موتور کامیون آیفا ۱۲۵ اسب بخار و در حد ۲۲۰۰ دور گردش است. جعبه دنده این کشنده شش دنده ای می باشد و برای افزایش سرعت خود می تواند از دنده ها کمک بگیرد. کامیون دارای وزنی حدود ۵ تن می باشد و قابلیت جا به جایی ۵ تن بار نیز دارد. کامیون آیفا از لحاظ حمل بار جزو کامیون های معمولی می باشد. موتور کامیون در جلو و دیفرانسیل آن در عقب قرار داده شده است. سیستم متحرک این خودرو چهار چرخ متحرک می باشد با قابلیت تعویض. کامیون آیفا خودرویی سه محوره همراه با محرک چرخ عقب (6×4) و همچنین محرک چرخ جلو قابل تغییر (6×6) است.
موتور کامیون آیفا مدلEMAW 6-20 و دارای گیربکس پنج سرعته دستی نیز می باشد. فاصله بین دو محور 3800+1250 میلی متر است. این کشنده دیفرانسیل مرکزی ندارد. یعنی با روشن شدن دیفرانسیل جلو مقداری از گشتاور به محورهای جلو و عقب فرستاده می شود. کامیون آیفا دارای موتور دیزلی با گشتاور حداکثر ۴۶۰ نیوتن در متر می باشد. سوخت این کشنده دیزلی می باشد. کلاچ این مدل کامیون خشک و دو دیسکی و ظرفیت مخزن سوخت آن ۱۵۰ لیتر است. حداکثر سرعتی که این ماشین حرکت می کند ۷۲ کیلومتر بر ساعت می باشد. ژنراتور آن ۱۲ ولت است.
مشخصات ظاهری
کامیون آیفا دارای طول و عرض ۶ متر و ۲٫۵ نیم متر است. از لحاظ ساختار، کاپوت کامیون آیفا بلند می باشد. کابین کامیون آیفا در شکل های مختلفی مثل: کابین بسته، کابین با سقف نرم و همچنین کابین با شیشه تاشو طراحی و ساخته شده است . این کشنده در رنگ های مختلفی تولید و عرضه شده است. رنگهایی مثل: فیروزه ای، سفید، نارنجی و خاکستری دارد. ساختار این نوع کامیون در هر بار تولید تغییر داده میشد. در واقع با توجه به کاربردی که برای آن در نظر می گرفتند شکل ظاهری آن را هم تغییر می دادند.
ویژگی های کلی کامیون آیفا
موتور این کشنده برای زمانهای طولانی مدت و فعالیتهای سخت ساخته و تضمین شده است. کامیون آیفا برای رانندگان در جاده های کوهستانی و پر پیچ و خم بسیار مناسب می باشد. موتور قوی برای این مسیرهای سخت مناسب است. این کامیون به خاطر موتور خوب دارای ماندگاری زیادی می باشد. با گذشت همه این سالها هنوز هم بعضی از کامیون های آیفا وجود دارند که مشکلی ندارند. کامیون آیفا کاربرد های زیادی داشته است. در بعضی مواقع به عنوان جرثقیل، به عنوان حامل تانکر، توپ آب و ماشین آتش نشانی به کار گرفته شده است. این کشنده با مدل های کامیون جعبه دار، کامیون کمپرسی و کامیون برزنتی تولید شده که این مدلها بیشتر برای حمل مواد غذایی استفاده می شدند.
متقاضیان کامیون آیفا
در گذشته متقاضیان کامیون آیفا پلیس و ارتش ملی خلق بودند. چون آن موقع این کامیون بسیار وسیله مناسبی برای جابجا کردن وسایل جنگی و اسلحه و وسایل دیگر بود. بعدها آتش نشانی ها از کامیون آیفا به عنوان ماشین آتش نشانی همراه با کابین خدمه استفاده کردند. برای تعاونی های کشاورزی به عنوان حامل تانکر آب کاربرد داشته است. در زمان جنگ چه در آلمان و چه در ایران این کامیون جزو ماشین هایی بود که بیشترین کارایی را داشت. در زمان جنگ آلمان شرقی این خودرو خیلی متقاضی داشت ولی با توافق صلح آمیز آنها، رونق خود را از دست داد
مقاله امروز یکی از محصولات صنعت خودروسازی آلمان شرقی را معرفی خواهد کرد. صنعت خودروسازی که با سرعتی بی سابقه منقرض شد و بلافاصله پس از اتحاد کشور جای خود را به محصولات مدرن تری از آلمان غربی داد.
برندهای ترابانت، وارتبورگ، بارکاس و روبورس به سادگی در بازار آزاد موجود نبودند. کامیون های IFA که سال ها اساس حمل و نقل آلمان شرقی بودند نیز در پاییز 1990 از خط مونتاژ خارج شدند. این کارخانه به سرعت توسط خودروهای برند مرسدس در تناژ سبک و متوسط که در آن زمان با تولید و عرضه LK و T2 محبوب بود، تصرف شد.
اگر چه باید اعتراف کرد برند IFA بیش از دیگر شرکت های خودرسازی برای بقا تلاش کرد. در حالی که برندهای دیگر به سرعت جای خود را به شرکت های تازه وارد دادند. خودرویی از برند IFA در جاده ها مشاهده می شد و این تصویر عجیبی نبود.
باید گفت که تنها مدل های دو محور با طراحی فوق العاده ساده و قیمت پایین همچنان در بازار موجود بودند. عموما کشاورزان از وسایل نقلیه استفاده می کردند و از عملکرد آن بسیار راضی بودند. همچنی تعداد زیادی از آن ها در ایستگاه های آتش نشانی آلمان نگهداری می شدند. در اینجاست که به موضوع اصلی مقاله یعنی خودرو W50LA 1987 می رسیم.
سرگذشت کامیون IFA W50LA در ایستگاه های آتش نشانی
این خودرو تا سال ۲۰۱۰ درآلمان مستقر بود و متعلق به یکی از آتشن نشانی های منطقه بود. دوازده سال پیش این کامیون به لهستان منتقل شد و باز هم به اداره آتش نشانی رفت.
آتش نشانان لهستانی ادعا کردند خودرویی که به عنوان هدیه دریافت کردند با اینکه قدیمی بود اما بسیار خوب نگهداری شده بود و نیاز به بازسازی و تعمیرات اساسی نداشت.
این وسیله نقلیه ثابت کرده که در برابر گذر زمان مقاوم است و اکنون نیز با همان شرایطی که از آلمان وارد شد باقی مانده است. میزان خرابی آن حداقل است و اگر مشکلی هم در این کامینون وجود داشته باشد، نیاز به تعمیرات پیچیده ای ندارد.
مهم ترین اجزای خودرو همچنان پس از ۳۵ سال در شرایط اولیه دوم آورده اند. حداقل مسافت پیموده شده توسط این خودرو کمتر از ۱۵۰۰۰ کیلومتر است.
اداره آتش نشانی در مناطق روستایی از جمله خاموش کرده آتش سوزی مزرعه و جنگل ها از این کامیون استفاده می کند از همین رو کیلومتر و میزان کارکرد آن به آهستگی بالا می رود.
کامیون IFA W50LA دارای محرک محور عقب دائمی و محرک محور جلو به صورت دستی است که از طریق یک اهرم در کابین انجام می شود. موتور بکار رفته در این کامیون 6.6 لیتری دیزلی با قدرت 125 اسب بخار بدون توربوشارژ و متصل به گیربکس 5 سرعته است.
این خودرو با چنین سیستم فنی به راحتی و با اطمینان به روی آسفالت حرکت می کند. اما مشکل آن زمانی شروع می شود که کامیون باید شتاب بگیرد و با سرعت بیشتری حرکت کند، سپس معلوم می شود که موتور تنفس طبیعی برای یک کامیون ۱۰ تنی کافی نیست و باعث می شود وسیله نقلیه بسیار کند و با سرو صدای زیاد حرکت کند.
کابین به دلیل فضای زیاد مورد تحسین آتش نشانان قرار می گیرد اما باید گفت که فاقد عایق صوتی است و محفظه موتور بین صندلی ها قرار دارد. البته آتش نشانان به این موضوع که فرسودگی وسیله نقلیه به وضوح قابل توجه است، اعتراف می کنند. این مسئله به اواسط دهه ۱۹۶۰ تولید شد.
وقتی صحبت از امکانات این خودرو به میان می آید باید ذکر کرد که IFA یک وسیله نقلیه معمولی آتش نشانی بدون تجهیزات نجات تخصصی است. هیچ ابزار هیدرولیکی وجود ندارد اما به یک مخزن آب با ظرفیت 2700 لیتر، دو پمپ شناور، دو اره زنجیری و ابزار تخریب مجهز شده است.
پشتیبانی ذخایر آب این کامیون توسط خودروی دیگری از اداره آتش نشانی یعنی یک کامیون ولوو FM12 در قالب یک تانکر یه محور انجام می شود.
این مرکز علاوه بر خودروهایی که در بالا نام بردیم دارای یک مرسدس بنز ATEGO از نسل فعلی را در اختیار دارد به هر حال چنین ترکیبی از وسایل نقلیه در ایستگاه آتش نشانی واقعا جالب است. سالها قبل کارخانه IFA توسط مرسدس تصاحب شد و حتی برنامه هایی برای فروش کامیون های IFA با کابین مرسدس وجود داشت.
آینده این کامیون چگونه خواهد بود؟
کامیون IFA پس از دوازده سال خدمت بدون دردسر به آرامی در حال آماده شدن برای کناره گیری است. در حال حاضر ادراه آتش نشانی لهستان برای دریافت یک خودروی جدید درخواست داده است و این کامیون قدیمی برای فروش گذاشته خواهد شد و به لطف مقدار مسافت طی کرده و ویژگی های خوبش امکان دارد خیلی سریع صاحب جدیدی را پیدا کند. به احتمال زیاد این خودرو به آفریقای جنوب یبرود تنها جایی که کامیون های IFA در دوران اوج خود هستند.
برچسبها: ارتش, اتش نشانی, کامیون, ایفا
+ نوشته شده در پنجشنبه یازدهم مرداد ۱۴۰۳ ساعت 20:42 توسط محمدرضا معتمدی | نظرات
واحد اطفای حریق ژاندارمری
ظاهرا در پاسگاههای ژاندارمری واحد اطفای حریق وجود داشته است اطلاعات بیشتری در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید