نگاه بزگسال کوچک به کودک معلمی در روان شناسی
لاک و روسو دو تن از پیشگامان بزرگ روانشناسی کودک بودند لاک بنیانگذار محیط گرایی و نظریه یادگیری بود و دانشمندانی چون پاولف و بی. اف. اسکینر، وارثان وی محسوب میشوند روسو آغازگر سنت رشد گرایی در روان شناسی است و گزل ،مونتسوری ورنر و پیاژه از جمله پیروان او به حساب میآیند روسو و لاک هر دو از نظرگاه اولیۀ پیش - ساخت گرایی به شدت فاصله گرفتند.پیش پیش سااخت گرایی چیست؟فیلیپ آریه (۱۹۱۴-۱۹۸۴ مورخ فرانسوی توضیح داده است که این طرز فکر تا چه بشر طی قرنها به کودکان همچون مدل کوچک شدۀ فرد بزرگسال نگریسته است. د در قرون وسطی رواج داشته .است مثلا در نقاشیها و مجسمه های قرون وسطی معمولاً اندام و چهرۀ کودکان و حتی نوزادان را شبیه بزرگسالان مجسم کرده اند کودکان تنها با اندازه اندامهایشان متمایز میشدند گویی کودک ابتدا در قالب بزرگسال(۳۴-۳۳شکل گرفته و سپس به دنیا آمده است (آریه، ۱۹۶۰، صص آریه همچنین معتقد است که در زندگی اجتماعی دوران قرون وسطی با کودکان نظیر بزرگسالان رفتار می.شد کودکان ۶ یا ۷ ساله را معمولاً برای شاگردی کردن به سایر روستاها میفرستادند تا بعنوان ،شاگرد کار کردن را شروع کنند آنها در آنجا در حین کار ،کردن درودگری ،زراعت خانه داری بافندگی و سایر حرفهها و مشاغل را فرا می.گرفتند کودک بعنوان شاگردی شبانه روزی در خانۀ استاد خود زندگی میکرد و معمولاً در کنار سایر شاگردانی که خیلی از او بزرگتر بودند کار می.کرد هیچ کس به سن ،کودک چندان توجهی ،نداشت زیرا او از ابتدا وارد زندگی بزرگسالی شده بود. کودک لباسهای بزرگسالان را میپوشید بازیهای آنها را انجام میداد و در جشنهایی شرکت میکرد که بزرگسالان در آنها شرکت میکردند آریه، ۱۹۶۰، صص ۷۱ - ۷۲ و ۴۱۱) آریه میگوید مردم هرجا کار میکردند و هرجا به تفریح میپرداختند حتی در میکده های ،بدنام کودکان نیز در میان دست و پای بزرگان میلولیدند ص ۳۶۸آریه معتقد بود با کودکان کم سن و سالتر کودکان کمتر از ۶ یا ۷ سال به طرزی متفاوت رفتار میشد مردم نیاز آنها را به مراقبت و حفاظت میپذیرفتند اما در کل به ویژگی های خاص کودکان بی اعتنا .بودند مثلا هیچ کس به خود زحمت نمیداد درباره رشد زبانی یا حرکتی نوزاد مطالعه کند و وقتی هنرمندان کودکان را در نقاشیهایشان به تصویر میکشیدند حتی نوزادان را چون بزرگسالانی کوچک ترسیم میکردند برخی ،مورخان دیدگاههای آریه را به چالش .کشیدند از آنجا که اسناد مکتوب به جامانده از قرون ،وسطی پراکنده اند ارزیابی همۀ اختلاف نظرها دشوار است ولی مورخانی چون باربارا هاناوالت (۱۹۸۶) و شالامیت شاهار (۱۹۹۰) برای این که نشان بدهند ،آریه ،گاهی در نوشته هایش غلو کرده است شواهدی کافی گرد آورده اند. به نظر ،است رواج ،نداشت و ورود کودکان ۶ یا ۷ ساله به محیط کار بزرگسالان ارام ترا از آنچه آریه ادعا میکند انجام میشد با این ،همه بیشتر کودکان ۱۲ ساله و بزرگتر مسئولیتهای بزرگسالان را انجام میدادند و به نظر نگارنده منتقدان آریه بیش از آنکه نظریۀ او را رد کنند ادعاهای وی را تأیید کرده اند.تصویراز این گذشته سایر منابع ثابت کردهاند تصویری از کودکان که آریه بر آن تأکید ،دارد یعنی کودک همچون بزرگسالی ،کوچک در طول تاریخ رواج داشته است این احتمالاً در نظریه های پیش - ساخت گرایانه در زمینه رویان شناسی، بیشترین نمود را داشته است. بسیاری از دانشمندان قرنها بر این باور بودند که هنگام لقاح انسان کوچک و کاملاً شکل گرفته یا آدمکی در اسپرم یا تخمک وجود دارد شکل) ۱ - ۱) را .ببینید آنها بر این باور بودند که انسان از همان بدو لقاح از پیش ساخته شده است و تا هنگام تولد تنها به لحاظ اندازه و جثه رشد می.کند پیش - ساخت گرایی در رویان ،شناسی دست کم از قرن پنجم پیش از میلاد سابقه دارد و در طول تاریخ در تفکرعلمی مطرح بوده .است تا قرن هجدهم بیشتر دانشمندان به دیدگاه های پیش ساخت گرایانه اعتقاد داشتهاند آنها پذیرفته بودند که هیچ مدرک صریحی دال بر وجود آدمک کاملاً شکل گرفته در هنگام ،لقاح در دست ندارند اما استدلال میکردند که این ،آدمک شفاف یا آنقدر کوچک است که نمیتوان آن را .دید
برای مطالعه بیشتر در این زمینه و دیگاه به کتاب قرون کودکی فیلیپ اریه مراجعه بفرمایید.